BLOGG.
Poddspaning: Fem områden som lyfter ditt ledarskap
Spaningar från podcasten Moment Meetings
Jenny Wikström är programledare för vår podcast Moment Meetings och tipsar om några av poddens många godbitar ur fem olika ledarskapsdimensioner.
Jenny Wikström är programledare för vår podcast Moment Meetings och tipsar om några av poddens många godbitar ur fem olika ledarskapsdimensioner.
För drygt tre år sedan, våren 2020, startade vi podcasten Moment Meetings. Hittills har vi hunnit med över 1500 minuters prat fördelat över 43 avsnitt och ännu fler gäster. Den röda tråden är ledarskap med fokus på att åstadkomma snabbhet genom enkelhet. Även om ämnena har varierat är det vissa dimensioner som ofta återkommer för att lyckas som ledare:
1. Självkännedom
2. Kommunikation
3. Kundcentrering
4. Digitalisering
5. Samarbete
En annan röd tråd sedan starten är Jenny Wikström, som varit programledare sedan starten. Här bjuder hon på godbitar från de olika dimensionerna.
Som ledare är det väldigt viktigt att lära känna sig själv för att kunna ha det som utgångspunkt i sitt ledarskap. Det finns många olika modeller och metoder för att få hjälp att lära känna sig själv och några av de som vi belyst i podden är Enneagrammet, högkänslighet, EQ och inre utveckling. Det är även viktigt att landa i hur man själv behöver jobba för att må bra och där kan monotasking och olika sätt för att skapa återhämtning vara intressant att prova.
”Den metod som har hjälp mig personligen mest för att hitta mig själv är Enneagrammet från avsnitt 27. Jag hade stött på metoden tidigare men det var när jag samtalade med Mona som jag verkligen förstod vilken personlighetstyp jag är och varför jag har agerat som jag gjort tidigare. Nu när jag känner mig själv bättre kan jag enklare leda mig själv och andra”
Många ledare brukar säga att en av deras största styrkor är kommunikation men samtidigt är det en av de vanligaste sakerna man vill utvecklas kring. Kommunikation är viktigt i så många olika sammanhang, allt från att kommunicera en riktning, ge feedback för att skapa ett förändrat beteende, till att kommunicera i kris. En av de svåraste delarna är att lyckas ha en rak och tydlig kommunikation samt att säkerställa att man har samma förväntningar.
”De konkreta tipsen som Kristina ger kring rak och tydlig kommunikation i avsnitt 35 har varit användbara för mig. Hon beskriver de olika kommunikationssätten på ett så målande sätt att det är enkelt att ta till sig och igenkänningsfaktorn från olika situationer är stor. Ett annat konkret tips som jag verkligen har haft användning av är från avsnitt 17. Där pratar Erik om att man ska komma ihåg att ta en kopp kaffe med exempelvis styrgruppsmedlemmarna innan ett styrgruppsmöte. Det är enkelt att göra och gör verkligen stor skillnad.”
Äntligen är det många företag och ledare som satsar på kundupplevelsen och att verkligen förstå sina kunder. En stor bidragande faktor till att skapa detta fokus är att det agila arbetssättet används mer och mer. Inom supply chain har det verkligen skett en stor förflyttning från enbart kostnadsfokus till att numera även vara fokus på kundnöjdhet och service. Det finns många sätt att jobba med kundcentrering men live design och att skapa kundresor är två spännande metoder.
”Något som verkligen fastnat hos mig var när Camilla i avsnitt 32 belyste skillnaden mellan att ha kunden i fokus och att ha kundens fokus. Det är så lätt att fastna i att tro att man vet vad kunderna vill ha istället för att faktiskt fråga dem.”
Digitalisering är ett av de hetaste områdena just nu och många anser att alla bolag blir techbolag. Som ledare är det viktigt att veta hur man får koll på sin data, hur man bäst organiserar sig för att säkerställa både datakvalitet och dataanvändning samt jobba med datadrivna beslut. Det är också väldigt olika förutsättningar om man är ett äldre bolag som drivit sin verksamhet helt icke-digitalt tidigare eller om man är ett nystartat bolag som byggt sin verksamhet digitalt.
”Jag tyckte det var extra intressant att prata med Micael i avsnitt 33 kring hur alla bolag blir techbolag. Det jag framför allt tycker är spännande är att se hur många företag går från att tänka produkt till att tänka tjänst och service. Att det är en helhet man säljer för att uppfylla ett större kundbehov”
Desto komplexare något blir desto mer avgörande blir samarbete. Som ledare gäller det att hitta metoder för att skapa smarta samarbeten och kollektiv intelligens samt att ha mod att möta motstånd och hantera konflikter. Det går att ta inspiration från elitidrotten där passion är viktigt och där laget måste gå före jaget. Det går även att ta inspiration från spelvärlden och gamification där nyckeln ligger i att alla individer motiveras av olika saker.
”Jag har verkligen haft nytta av insikter från när jag pratade med Frida om gamification i avsnitt 7. För mig blev det så tydlig att vi på många arbetsplatser försöker motivera med tävlingar och liknande, och därmed får vi inte med oss andra medarbetare som motiveras av exempelvis social gemenskap eller ett högre syfte.”
Dessa fem områden är långt ifrån nya eller revolutionerande men för mig handlar det mycket om att förenkla och hitta några få områden att kunna fokusera på som ledare. Jag har genom att få träffa och prata med våra fantastiska poddgäster insett att självkännedom, kommunikation, kundcentrering, digitalisering och samarbete är fem områden som är viktiga för dagens ledare att fokusera på.
Artikelförfattare:
Jenny Wikström