BLOGG.

Podcast: KGK:s supply chain-resa med kunden i fokus

Avsnitt 9: KGK:s supply chain-resa med kunden I fokus

Supply chain är inte bara en stödfunktion utan en viktig del i affären. KG Knutsson har förstått detta och i dagens poddavsnitt får vi en inblick i hur de tagit sig an utmaningar och möjligheter genom att sätta kunden i fokus.

I förra avsnittet bjöd vår gäst Kenneth Verlage på intressanta insikter om supply chain ur ett kundcentrerat perspektiv. Den här gången djupdyker programledare Jenny Wikström i samma ämne genom en insyn i KG Knutssons supply chain-resa.

Gäster i studion är KGK:s Niklas Nordén och Moments konsult och expert inom kundcentrering, Göran Westblom.

Kunden i fokus en självklarhet

KGK har länge jobbat med en verksamhet utifrån kundens perspektiv och just supply chain är en självklar pusselbit.

– Vi ser inte supply chain enbart som en stödfunktion, säger Niklas. Den är så mycket mer, exempelvis en viktig pusselbit för att göra kunden nöjd. För vår del handlar det bland annat om ett bredare sortiment och en bättre tillgänglighet.

– Vi har gjort en stor resa som resulterat i att servicegraden lyfts från 90 till 96 procent och att våra olika lager samarbetar bättre. Vi har jobbat för att åstadkomma en snabbhet för att tillfredsställa kunden och det är en fördel vi tar med oss.

– Utvecklingen går fort och vi behöver vara proaktiva.

För att kunna vara snabb lyfter Göran vikten av enkelhet.

– För att kunna vara snabb och adaptiv gäller det att åstadkomma enkelhet i affärsmodeller och i organisationen, exempelvis hur olika lager kommunicerar med varandra. En annan viktig faktor är att ha koll på sin data för att kunna tänka utifrån kundens perspektiv.

Niklas och Göran berättar om KGK:s resa, om utmaningar och saker som fungerat bra, om vikten av delaktighet. Dessutom bjuder de på framtidsspaningar och några insiktsfulla tips hur du tar din supply chain till en ny nivå.

FAKTA. Moment meetings

Podcasten Moment meetings startade i mars 2020. Redaktionen består av Jenny Wikström, Helene Ljungh och Tommy Bäckman och har hittills belyst ämnen som krishantering, beslutsfattande, granskning, design thinking, återhämtning, gamification och kundcentrerad supply chain. Vi håller till på Clarion Hotel Sign vid Norra Bantorget i Stockholm.