Emotionell intelligens är något som spelar stor roll för ett lyckat ledarskap. Och det bästa är att ditt EQ går att träna upp i betydligt större utsträckning än exempelvis ditt IQ. Gäst hos programledaren Jenny Wikström för att guida oss genom EQ är Moments Lotta Nordmark, certifierad EQ-coach.
EQ mycket mer än social kompetens
– Många likställer EQ med social kompetens men det handlar om mycket mer än så. Det inkluderar även din förmåga till problemlösning och stresshantering. Det är ju viktiga inslag för dig i ditt arbete, i din roll som en del av ett team och i slutändan också för hela organisationen.
Bristande ledarskap, otillräcklig kommunikation eller många konflikter på arbetsplatsen är tydliga tecken på att den emotionella intelligensen kan utvecklas. Rådande pandemi, där stor del av kommunikationen med kollegor förflyttats till den digitala scenen, kan också vara en anledning att se över sitt EQ.
Emotionell intelligens mäts inom 16 olika områden varav 15 är indelade i kategorierna
– Självuppfattning
– Självuttryck
– Mellanmänskliga förmågor
– Beslutsfattande
– Stresshantering
Välkommen till ett poddavsnitt som handlar om att bli bättre genom att må bättre.