Skifta fokus från resultat till lärdomar
Kreativitet föder innovation och kreativitet föds av att vara i en miljö där nya idéer blir stöttade.
Att uppnå en sådan miljö är svårt om resultatet är det som värderas. Det finns alltid värde även i motgångar och initiativ som inte producerar de resultat man hoppas på. Sätter du dessa lärdomar i fokus så är det ett tämligen enkelt sätt att få ditt team att både testa och lära sig nya saker. En lyckad innovation handlar nämligen mycket om att nya tankebanor premieras. Att då premiera slutresultat, framför allt när rätt actions i en given situation inte slår ut som önskat, är en klassisk innovationsdödare. Missförstå mig inte, positiva resultat får gärna firas, och mål får gärna vara resultatorienterade – men lärdomarna är det som bör hyllas för innovationen.
Viktigt vad och hur du kommunicerar
Varför är tankebanan ”syftet med bilen är inte att tanka” en bra parallell till att leda innovationsarbete? Jo, syftet med att du äger bilen är att ta dig någonstans, ibland även nya ställen och det är därför viktigt att sätta rätt mål och förväntningar. För snäva mål är sällan bra om du vill att ditt team ska ta initiativ. Samtidigt behövs en uttalad riktning för att initiativen ska peka åt rätt håll. Därför är det viktigt vad och hur du kommunicerar.
Mitt tips är att bygga innovationsarbetet utifrån varför-frågor och föratt-svar: Till exempel kan frågan ”Varför är det viktigt att vårt team arbetar med innovation?” besvaras med ”För att… utvecklas som team… Ta fram vårt bolags nya succéprodukt… För att överraska våra kunder med en lösning de inte visste att de behövde”.
Det du uppnår är att du riktar initiativen mot en gemensam riktning. Detta, samtidigt som du har möjligheten att sätta scenen för hur brett teamet tänker kring alla 4 olika innovationstyper. Hade du i stället börjat med hur- eller vad-frågor hade tankebanorna riskerat att bli inboxade.
Gör det visuellt
En vanlig men väldigt underskattad metod för innovation är att visualisera. Som ledare kan du enkelt främja både samarbetet och tankesätten runt innovation genom att använda visuella verktyg. Till exempel kan du och ditt team ta en whiteboard, uppmuntra skisser av idéer, processer eller problem och låta övriga sätta upp post-it med potentiella lösningar. Alternativt kan du ha en ”idévägg” som kan vara både fysisk eller digital, där alla kan bidra med idéer, spåna vidare på varandras idéer och se vad som utvecklas över tid.
Möjligheterna är många men när du gör det visuellt, gör det inte bara med idéer utan kolla på de två tidigare punkterna:
– Det blir enklare att hylla lärdomar om du gör det visuellt för alla
– Visualisera ”varför-för att”-, kedjorna för att visa hur idéer och nytänkandet hänger ihop.
För att sammanfatta – Innovation är svårt. Däremot kan du med enkelhet i ditt ledarskap komma långt: Genom att ta med dig enkla saker såsom att premiera lärdomar, vara medveten i din kommunikation och att visualisera resan så tar du steg mot ett innovationsarbete som till sist kan landa i en blixtstorm.