BLOGG.
Vilka kvaliteter har framtidens ledare?
Vilka egenskaper behöver framtidens framgångsrika ledare? Carl-Oscar Sturén har läst till sig svaren och sammanställt i ett blogginlägg.
Vilka egenskaper behöver framtidens framgångsrika ledare? Carl-Oscar Sturén har läst till sig svaren och sammanställt i ett blogginlägg.
Att grotta ner mig i trender och forskning och sammanfoga dessa in till konkreta punkter är något jag älskar att göra. ”Vilka kvaliteter har den framgångsrika, (fram)tidens ledare och vad bör du själv träna på?” är en fråga som jag har ställt mig och det är en fråga vars svar jag är övertygad om gör mig bättre som både ledare och människa. Dessutom tror jag också att det kan hjälpa andra med detsamma. Så här kommer ett försök till att förmedla vad jag har lärt mig!
Världen utvecklas i enorm fart. Bara det senaste året har vi sett den generativa AI:n få ett enormt genomslag och ju längre fram vi kommer desto mer kommer vi få höra om liknande utvecklingar och nya sätt att använda data.
Att vi automatiserar gör i sin tur att våra yrken utvecklas. Länge har det varit oklart hur ledarskapet som förmåga kommer att påverkas och vad för krav som kommer ställas på ledare framöver. Det vi däremot är säkra på är att ledarskapet kommer att behöva förändras på något sätt och det är min uppfattning att t.ex. den autokratiska ledarstilen med total kontroll och top-down-styrning är något som tillhör det förflutna. Det blir mer och mer uppenbart att framtidens organisationer kommer vara beroende av ifrågasättande och verifiering, som ett resultat av att det finns mer data tillgängligt.
En ledare behöver därför oftare ställa sig frågan ”hur vet jag att jag har rätt?” Om inte det blir en återkommande rutin, så kommer organisationen gå åt fel håll samtidigt som fler och fler team kommer tröttna på just sin ledare. För vi får inte glömma att kulturen vi går mot är inkluderande, lyhörd och demokratiserande.
Så vilka kvaliteter innehar en duktig ledare, både nu och ett tag framåt?
Det är en fråga som har debatterats en hel del men det finns några kvaliteter vi kan sätta fingret på:
Detta kan låta uppenbart men ju mer vi automatiserar, ju mer tekniken hjälper oss att göra våra jobb bättre, desto högre vikt kommer ledare behöva lägga vid att just förstå de människor de har runt omkring sig. Vad jag menar med det är inte bara att personligen lära känna dem de arbetar med – utan framför allt att skapa en förståelse kring hur människorna fungerar, från hur hjärnan fungerar (om ens i sin enklaste form) till att i detalj kunna beskriva vilka känslor det är man känner. Att ha ett beaktande om hur människor fungerar och träna på din emotionella intelligens kommer även hjälpa dig med organisatorisk medvetenhet, cross-funktionellt samarbete och kundcentrering – kvaliteter som Gartner har listat som 3 ”next-generation skills”. Utöver det har det även visats att hög emotionell intelligens hos ledare skapar lojalitet hos medarbetare och större engagemang.
Som jag har varit inne på så drivs den teknologiska utvecklingen till stor del av data och den data som samlas in får också bättre kvalitet, som i sin tur kan göra våra AI-modeller smartare och därmed förbättra data som samlas in ytterligare. Av den anledningen behöver ledare snabbt kunna förstå data i olika former relativt snabbt. Detta i sin tur gör att man blir bättre på att ta beslut, förstår det finansiella lättare samt kan lättare förstå vilka initiativ som kommer behöva tas i en given situation. Just denna del hjälper att besvara frågan ”hur vet jag att jag har rätt”?
Att konstant visa nyfikenhet genom att till exempel vara öppen för ny teknologi, att testa nya teorier och att utveckla ett ”growth mindset” är nog den främsta egenskapen jag kan rekommendera. Det i sin tur är viktigt i den nästkommande perioden, då vi ser ett ökat behov av organisatoriskt och individuellt lärande. Att därför konstant kolla på olika situationer och ställa dig frågan ”hur kan detta bli bättre?” kommer hjälpa dig enormt i din strävan att bli en bättre ledare. Utöver detta så kommer även nyfikenheten att hjälpa dig träna på andra egenskaper som kan vara användbara.
Vad som är anmärkningsvärt med de egenskaper som kan hjälpa dig bli mer effektiv som ledare är att de inte är nya. De egenskaper som kommer vara nödvändiga är de som underlättar uppgifter som inte är upprepningsbara, och de som tar ledarskapet ett steg längre och gör så att du kan använda detaljer för att se helheten. Ledare kommer fortsatt behöva veta hur man använder metoder och modeller men det är ditt tankesätt i beslut och din förmåga att påverka andra genom coachning och relationsbyggande som kommer att ta dig till nästa nivå.
För att knyta ihop säcken vill jag avsluta med att dela med mig av varför ovan är så viktigt. Vad är det vi vill uppnå på bolagsnivå? Som jag ser det ligger det mycket i det Andrew McAfee kallar ”The geek way”. Den lyfter dock inte ledaregenskaper utan snarare organisatoriska egenskaper. Teorin baserar sig på hur Silicon Valley har påverkat sättet vi leder våra bolag och hur man då utmanar normen på det sättet som Silicon Valleys enhörningar har gjort de senaste decennierna. Nyckeln menar McAfee ligger i att skapa fyra normer: Snabbhet, Öppenhet, Ägandeskap och Forskning.
Utan att gå in på vad de olika delarna innebär i detalj, så ser jag dem som mål att uppnå kulturmässigt, för att säkerställa så att bolaget kontinuerligt hänger med i den utveckling vi ser och kanske till och med driva den.
Till sist, är du som ledare nyfiken, förstående och duktig på att navigera genom data, så är jag övertygad om att du kommer ha ett försprång i att skapa just dessa 4 normer, då de bygger mycket på individen bortom uppgiften och att en lärande organisation har mycket att tjäna.
Artikelförfattare:
Carl-Oscar Sturén
Referenser
Blogg
Jenny Wikström är programledare för vår podcast Moment Meetings och tipsar om några av poddens många godbitar ur fem olika ledarskapsdimensioner.
Podcast
Martina Åkerlund har ett passionerat intresse för företagskulturer och ledarskap och med över 20 års erfarenhet bjuder hon på många intressanta insikter som gäst i vår podd.
Seminarium/utbildning
Feedback är en av grunderna i en lärande organisation. Det är ett av de enklaste sätten att utveckla samarbeten och samtidigt bygga tillit och psykologisk trygghet i organisationen. Vårt seminarium ett inspirerande sätt komma i gång!