BLOGG.
Våga tänka om, anpassa och utveckla!
En organisation som vill vara innovativ och snabbrörlig behöver förmågan att tänka om och undvika att fortsätta med projekt som inte fungerar.
En organisation som vill vara innovativ och snabbrörlig behöver förmågan att tänka om och undvika att fortsätta med projekt som inte fungerar.
Som ny på jobbet lär man sig mycket under några få veckor – Något jag har imponerats av och tänkt mycket på sedan jag kom in på Moment är enkelhet och hur ofta det är enkla koncept och idéer som frodar snabbhet. Men detta är också lättare sagt än gjort. Något som låter väldigt lätt, men som vi många tampas med är just att skrota initiativ som inte ger utfallet vi hoppas på, även om det i sig låter väldigt lätt.
Föga förvånande frodas innovation genom experiment och prövningar. Men när vi blir för knutna till våra idéer och åsikter kan det leda till tunnelseende och göra att vi investerar mer i projekt som vi inser inte kommer att fungera. Som företag och ledare behöver vi förmågan att kunna känna igen när det är dags att backa och anpassa oss till en snabbt föränderlig marknad. Genom att fästa oss vid våra idéer och åsikter begränsar vi vår förmåga att anpassa oss och utvecklas.
Ett tillvägagångssätt för att tackla detta problem kommer från Adam Grants bok ”Think Again”. Grant föreslår att behandla idéer som hypoteser. I stället för tankesättet ”För att jag ska lyckas måste även detta projekt lyckas” kan vi anta tankesättet ”Vi tror att denna idé har potential. Låt oss testa och se om vår hypotes håller.”
Men hur vet vi vilka varningstecken det finns? Här är några saker som du bör hålla utkik efter, där argumentet att behandla idéer som hypoteser kan hjälpa dig:
1. En idé framför alla: Har du/en kollega fastnat i en idé eller metod? Försök vara öppen för att utforska och integrera nya perspektiv och innovationer. Var lyhörd för förändringar och anpassa dig när det behövs.
2. Förbise feedback och bevis: Feedback är svårt att både ge och ta. Men var inte rädd för att konfrontera negativ feedback eller bevis som visar att din idé eller strategi inte fungerar som förväntat. Leta snarare efter denna typ av bevis och var beredd att anpassa dig och överväga nya tillvägagångssätt.
3. Confirmation bias: ”Confirmation bias” eller att söka efter bevis för att det vi tror stämmer är väldigt vanligt. Att inte vara medveten om problematiken med att söka bekräftelse som styrker dina egna idéer och åsikter kan skapa ett mindset där du undviker annorlunda perspektiv och tankesätt. Öppna upp för (och sök gärna efter) konstruktiva diskussioner och utmanande åsikter. En bra övning här är att ställa sig frågan ”Hade jag velat sänka den här idéen, var hade jag siktat?”
4. Motstånd mot förändring: Förändring kan vara läskigt men håll utkik efter den känslan och försök bemöta den med ett välkomnande. Var inte rädd för att anpassa dig till förändrade omständigheter och utforska nya metoder och lösningar. Var öppen för förändring och ta risken att testa nya idéer Du behöver inte gifta dig med dem heller.
5. Brist på flexibilitet och anpassningsförmåga: Saker och ting blir inte gärna som vi har tänkt oss. Att planera efter det och att vara öppen för svängrum och att lära sig att anpassa sig till nya krav, trender och förväntningar kan underlätta. Var öppen för att ta till dig ny information och våga ta risker som kan leda till innovation och tillväxt.
Låt oss befria oss från begränsningarna av stelbent tänkande och omfamna kraften i att våga tänka om. Genom att vara medvetna om varningstecken kan vi undvika att fastna i begränsande mönster och främja en kultur av kontinuerligt lärande, öppenhet och innovation.
Vad har du tänkt om på sistone?
Text: Carl-Oscar Sturén
Förändringsledning
Vad du som ledare fokuserar på vid en förändring påverkar sannolikheten att förändringen lyckas. Om detta skriver Marcus Eck.
Förändringsledning
Det räcker inte att välkomna förändring för att lyckas med sin förändringsledning. Det gäller att leva som man lär för att lyckas på riktigt.
Innovation
Kreativitet och innovation, snabbhet och ständig förändring – det är visionen för många organisationer.