Porter skrev 1996 i What is strategy? ”The essence of strategy is in the activities – choosing to perform activities differently or to perform different activities than rivals. Otherwise, a strategy is nothing more than a marketing slogan that will not withstand competition”.
Att besluta om en strategi är en sak, att genomföra den är en annan. Det är i genomförandet som den stora arbetsinsatsen ligger. Alla nivåer i en organisation behöver en strategi för hur dom ska nå de mål, och genomföra de aktiviteter, som dom fått på sig. Dessa mål och aktiviteter ska ju, om allt gjorts rätt, leda till att den delen av organisationen bidrar till de övergripande målen för hela verksamheten. Här kommer konsten att gå balansgång mellan strategi och operationell effektivitet.
Operationell effektivitet är inte strategi, även om det också är nödvändigt. Att arbeta med att bli effektivare, och därmed exempelvis sänka produktionskostnader av det vi gör är så klart viktigt. Det stämmer oavsett del och nivå i organisationen – de flesta av oss har fått på oss att visa på ökad effektivitet som mål. Strategi däremot handlar om hur vi kan förbättra det relativa värdet vi skapar. Det ger att vissa aktiviteter måste utföras på ett visst sätt, eller baserat på vissa principer, för att stödja strategin istället för att motarbeta den. En nylig dialog handlade om krav på rekryteringsprocessen där organisationens kunderbjudande sätter specifika krav på personalens kompetens och erfarenheter. Följden blir att den rekryteringsprocessen måste följas upp på kvaliteten i outputen och hur väl de rekryterade matchar kundbehoven. Det sätter då tydliga premisser för hur processen också kan jobba med operationell effektivitet.