BLOGG.
E-handeln i lågkonjunktur
E-handelns nya fokus
E-handeln står inför ett nytt läge. Fokus på kundupplevelsen behöver bli fokus på kostnadseffektiva lösningar. Magnus Björkdahl skriver om e-handeln i lågkonjunktur.
E-handeln står inför ett nytt läge. Fokus på kundupplevelsen behöver bli fokus på kostnadseffektiva lösningar. Magnus Björkdahl skriver om e-handeln i lågkonjunktur.
Just nu visar Konjunkturinstitutets siffror att situationen inom detaljhandeln är allt annat än munter. Går man specifikt in på e-handeln så ser det säkerligen ännu mörkare ut, eftersom e-handeln kommer från en period där man tack vare Corona haft en exceptionell tillväxt och nådde försäljningssiffror som innan pandemin spåddes ligga många år framåt. Många företag har säkert tecknat in sig i att nya köpmönster hade etablerats och tillväxten skulle fortsätta. Nu står vi i stället inför ett nytt läge, där kunderna istället söker lägsta pris och går tillbaka till fysisk handel.
Hur kommer detta påverka e-handeln?
Vi ser redan flera aktörer som går samman för att hitta skalfördelar och kompletterande kunderbjudanden, dessutom kommer vi säkert se ett ökande antal konkurser från bolag som inte har bärkraftiga affärsmodeller.
Men även hos de bolag som klarar sig igenom stålbadet kommer prioriteringen att behöva skifta. Idag har fokus i stor utsträckning legat på tillväxt och att få till den ultimata kundupplevelsen. Färg och form har haft en framträdande roll hos de flesta e-handelsbolag. Imorgon kommer fokus att ligga på lönsamhet genom minskade kostnader, där frågor som minskat svinn, plockeffektivitet, fyllnadsgrader i transporter och ruttoptimering kommer att ligga högt i prioritering hos e-handelschefer. Allt detta förutsätter en mycket hög datakvalitet, som bara uppnås om organisationen förstår att e-handelsguld är data av mycket hög kvalitet.
Skiftet skulle kunna sammanfattas: I högkonjunktur pratar alla e-handlare kundupplevelse, i lågkonjunktur pratar de kostnad per order.
Framtiden tillhör de som investerat i lösningar som medger optimering mot låga kostnader, förstår att datakvalitet är affärskritiskt och snabbt kan skifta fokus i sina organisationer. De kommer kunna erbjuda sina kunder kostnadseffektiva e-handelslösningar, som håller även i en lågkonjunktur.
konsult och senior partner på Moment.
Podcast
Med en ökad e-handel har företagens supply chain förvandlats till mycket mer än vad det brukade vara. Under ett par poddavsnitt belyser vi möjligheter, utmaningar och trender. Först ut ett samtal med Kenneth Verlage, som belyser vikten av kundcentrerad supply chain.
Blogg
Semesterperioden har börjat och vi på Moment kan inte låta bli att från hängmattan reflektera ett slag över den här sommarens snackis och hur den hänger ihop med Supply Chain och ledarskap.
Case
Nöjdare kunder, minskade kostnader och ökad försäljning var målet när Moment hjälpte KG Knutsson att med Supply Chain Management 2.0 korta ned leveranstiderna på sina produkter.