BLOGG.
Är snällhet en ledaregenskap att träna på?
Tips på ett snällare ledarskap
Snällhet bygger engagemang, motiverar team och ökar kreativiteten. Carl-Oscar Sturén berättar om fördelarna med ett vänligt ledarskap och hur du kan träna upp det.
Snällhet bygger engagemang, motiverar team och ökar kreativiteten. Carl-Oscar Sturén berättar om fördelarna med ett vänligt ledarskap och hur du kan träna upp det.
Snäll eller framgångsrik, vad hade du helst velat bli beskriven som?
Framgång är något som vi gärna vill bli förknippade vid men om du är som de allra flesta så svarar du nog snäll. Vi vill att våra barn ska vara snälla mot andra, våra kollegor får gärna hämta en kopp kaffe till oss om de ändå ska till kaffemaskinen och vem vill inte jobba med en snäll chef? Trots detta, i dagens arbetsliv, där konkurrens och prestation ofta prioriteras högt, kan vikten av att vara snäll och omtänksam ibland bli förbisedd. Detta, trots att forskning visar på att snällhet och vänlighet har en betydande inverkan på arbetsmiljön och kan bidra till ökad trivsel, samarbete och produktivitet.
Kort förklarat så har snällhet (eller bristen på snällhet) stor påverkan på framgång. Både för dig själv och om du vill hjälpa andra att bli mer framgångsrika. Men på vilket sätt?
Vänlighet och positivt bemötande i arbetsmiljön är kopplat till ökad arbetsnöjdhet och minskade negativa konflikter enligt forskning såsom Grant & Gino (2010). Bara simpla ”tack” när någon levererar någonting, även om det förväntas av dem, går lång väg. När medarbetare känner sig respekterade och uppskattade ökar nämligen deras engagemang och motivation, vilket i sin tur främjar ett positivt arbetsklimat. Genom att vara snälla kan vi således skapa en atmosfär av samarbete och öppen kommunikation.
Enligt forskning vid Harvard Business School (Cullen et al., 2014) har snälla och empatiska ledare en tendens att ha mer högpresterande och motiverade team än de som inte bedöms som snälla. Detta kan kännas logiskt eller simpelt men att visa omtanke och stöd gentemot medarbetare kan öka deras trivsel och välbefinnande, vilket i sin tur leder till ökad produktivitet och bättre resultat. Genom att vara snälla kan vi skapa en arbetsmiljö där människor känner sig motiverade att göra sitt bästa och bidra till organisationens framgång.
Detta var jag inne på i inledningen men relationer spelar en avgörande roll i arbetslivet, som de flesta av oss har varit medvetna om på ett eller annat sätt. Enligt en studie publicerad i ”Journal of Organizational Behavior” (Dutton et al., 2019) innebär snällhet i professionella sammanhang oftare till byggandet av starka och meningsfulla relationer. Att vara snäll och visa omtanke gentemot kollegor, chefer och kunder skapar en atmosfär av tillit och ömsesidig respekt. Starka relationer bygger grunden för samarbete, informationsdelning och effektiv problemlösning.
I en tid när kreativitet blir en viktigare egenskap så vill jag poängtera denna. Enligt forskning vid University of California, Berkeley (Kouchaki et al., 2020) så bidrar snällhet och vänlighet till att öppna upp den kreativa potentialen hos individer och team. Snällhet bidrar till psykologisk trygghet och när människor känner sig trygga och värderade är de mer benägna att dela sina idéer, ta kreativa risker och tänka utanför boxen. Att vara snäll kan således främja en kultur av innovation och kreativt tänkande inom organisationen.
Är snällhet något man föds med eller kan det tränas? Det första vet jag inte men det kan definitivt tränas på. Vill du bli snällare så har du här fyra sätt som du kan ta med dig till jobbet:
Träna på att ge och ta positiv feedback till och från dina kollegor och medarbetare. Uppskattning för deras insatser och resultat kan bidra till att skapa en känsla av värde och motivation. En övning jag gärna ser fler göra är att varje dag i tre veckor skriva ett mail till någon (ny person varje dag) med en komplimang. Behöver inte ta längre än en minut att skriva.
Försök aktivt att sätta dig i andras skor och förstå deras perspektiv och behov. Lyssna aktivt och visa omtanke gentemot deras känslor och erfarenheter. Försök inte heller lösa deras problem åt dem ifall de inte aktivt frågar hur du hade gjort.
Var villig att hjälpa och stötta dina kollegor när de behöver det. Erbjud ditt stöd och dela dina kunskaper och erfarenheter för att underlätta deras framgång.
Sprid positivitet genom att vara vänlig, artig och respektfull mot alla du interagerar med. Skapa en arbetsplats där alla känner sig välkomna och sedda.
Att vara snälla i professionella sammanhang är inte bara någonting du vill ha runt dig för att det är trevligt, det har också positiva konsekvenser för både välmående och prestation. Genom att främja snällhet och vänlighet kan vi skapa en positiv arbetskultur som främjar trivsel, samarbete, produktivitet och kreativitet. Genom att träna på att vara snälla kan vi således också bli bättre som ledare och som kollegor.
Hur tränar du på att vara snäll?
Text: Carl-Oscar Sturén
– Grant, A. M., & Gino, F. (2010). A little thanks goes a long way: Explaining why gratitude expressions motivate prosocial behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 98(6), 946-955.
– Cullen, K. L., Edwards, B. D., Casper, W. C., & Gue, K. R. (2014). Employees’ adaptability and perceptions of change-related uncertainty: Implications for perceived organizational support, job satisfaction, and performance. Journal of Business and Psychology, 29(2), 269-280.
– Dutton, J. E., Roberts, L. M., Bednar, J., & Glick, W. H. (2019). Acts of kindness and acts of novelty affect coworkers’ daily well-being. Journal of Organizational Behavior, 40(3), 310-326.
– Kouchaki, M., Oveis, C., & Gino, F. (2020). Compassion-based strategies for fostering creativity and innovation. Organizational Dynamics, 49(100785).
Uppskattning
Ett passionerat och lyckat ledarskap handlar om att vara snäll och åter snäll. Här kommer definitioner av SNÄLL, i dubbel bemärkelse.
Uppskattning
”Jag bjuder på kassen för att du ställde upp varorna så bra.” Wow! Den kommentaren värmde på riktigt när jag stod redo med kontokortet för att betala det jag plockat på mig i matvarubutiken där jag bor.
Seminarium
Feedback är en av grunderna i en lärande organisation. Det är ett av de enklaste sätten att utveckla samarbeten och samtidigt bygga tillit och psykologisk trygghet i organisationen. Vårt seminarium ett inspirerande sätt komma i gång!