BLOGG.
3 datadrivna sätt att mäta utvecklingen mot det strategiska målet
Strategi och mål
Marcus Eck skriver om tre olika sätt att mäta framsteg mot det strategiska målet - resultat, ledande faktorer och externa faktorer.
Marcus Eck skriver om tre olika sätt att mäta framsteg mot det strategiska målet - resultat, ledande faktorer och externa faktorer.
Orsaken till att mäta och följa upp en verksamhet är att få ett faktabaserat underlag för beslut och åtgärder. För att kunna ta rätt beslut och göra rätt åtgärder måste vi veta vad vi ska uppnå och vad problemet/möjligheten är.
Beslut på ”magkänsla” har ju sina förespråkare och jag håller med om att de kan vara både nödvändiga och bra i vissa fall. Dock, när möjlighet till faktabaserat beslutsunderlag finns, bör man ju se till att använda det. Med graden av digitalisering vi har idag finns mycket data att tillgå, ofta är utmaningen att få ut datan på rätt ledd, förstå kvaliteten på den och se till att vi använder den på rätt sätt.
När vi nu fokuserar på att mäta progressen mot det strategiska målet kan vi se på det från två, ibland tre, perspektiv. Det första är att mäta resultatet och det andra är att mäta ledande faktorer, det tredje kan vara att även mäta externa faktorer.
Att mäta resultat är det vanligaste, och enklaste, och något de flesta är vana vid. Resultat är ett släpande, laggande, mätetal, det vill säga när vi har siffran har det redan hänt och vi kan inte göra något åt det utfallet längre. Att det används så mycket beror på två saker som jag ser det.Det första är att det visar om vi nått målet eller inte vilket ju självklart är viktigt. Det andra är att det oftast är relativt enkelt att mäta. Men att använda det som styrmedel är däremot inte så fruktsamt, eller som Deming (deming.org) skriver: ”Management by results — like driving a car by looking in rear view mirror”. I och med att den här typen av data laggar kommer beslut baserat på den också att lagga och därmed skapa för lite värde och i värsta fall riskera vara felaktigt.
Att mäta ledande faktorer som driver oss mot målen möjliggör å andra sidan bra sätt att kunna ta proaktiva åtgärder så att vi kan säkerställa (eller maximera möjligheten) att vi kommer att nå målet. Covey et al, i ”The 4 disciplines of execution” kallar dessa för Lead measures och syftet är att identifiera och styra på saker som säkerställer att vi når målen. Nyckeln för dessa är att vi själva ska påverka faktorerna, dvs det ska vara saker som vi själva har ansvaret och påverkansförmågan över. Som exempel arbetade jag med en lösning för kroniskt sjuka patienters egenmonitorering av ett antal hälsoparametrar och svar på frågeformulär. Där var en hypotes att:
– Resultatet vården vill uppnå är friskare kroniskt sjuka patienter som konsumerar mindre vårdpengar. (För att vara ett bra mål måste det vara mer precist i värde och tid, men som exempel låter vi det vara)
– Hypotesen är att ledande faktorer för att nå det, är att patienter genomför sina ordinerade och överenskomna åtgärder (såsom att göra egna mätningar för att kunna sätt in tidiga åtgärder vid problem, äta rätt mediciner i rätt tid, göra sina övningar med mera).
Genom att då både följa upp, och också kunna påverka, den ledande faktorn ”patienternas följsamhet mot ordinerade och överenskomna åtgärder” kan vården proaktivt säkerställa önskat resultat.
Ett annat exempel på resultat och ledande faktorer kan vara: Vid önskat resultat om viktnedgång på x antal kilo innan ett visst datum. Då behövs ett visst antal kalorier ätas per dag och ett visst antal kalorier brännas per dag under given tid. Om vi då följer de ledande faktorerna
1. Hur mycket kalorier vi stoppar i oss
2. Hur mycket kalorier vi bränner
ökar vi sannolikheten att nå resultatet.
Det kan också finnas en poäng i att mäta en tredje grupp, externa faktorer, vilka vi ofta inte kan påverka. Dessa kan ha stor påverkan på vår möjlighet att nå våra önskade resultat. I exemplet med att bygga en affär kring kroniska patienters egenmonitorering använde vi externa faktorer i form av marknadens tillväxt i värde och omfattning. Som start-up-bransch med mål på tillväxt måste vi också veta om själva marknaden inom vårt start-up-område, tar fart eller inte. Nästa steg är att veta om vi tar marknadsandelar eller inte. Vi kan växa med 20% per år, men om marknaden växer med 30% eller 10% säger vår tillväxt om 20% helt olika saker.
Poängen är att vi ofta kan mäta och göra datadrivna uppföljningar som maximerar vetskapen om progressen mot det strategiska målet. Det kräver bara eftertanke före och en del arbete och struktur.
konsult på Moment och personen bakom bloggen strategiexekvering.com.
Strategi
Marcus Eck skriver om strategi och hur man bör förhålla sig till de många aktiviteter som den innehåller. ”Mängden aktiviteter är sällan för få, men ofta alldeles för många.”
Strategi
”Att besluta om en strategi är en sak, att genomföra den är en annan. Det är i genomförandet som den stora arbetsinsatsen ligger.” Marcus Eck skriver om genomförande av strategi vs operationell effektivitet.
Strategi
I många förändringar jag ser är det mer eller mindre tydligt vad man vill börja göra men det man ofta glömmer bort är att också fundera på vad man måste sluta göra.