Vågar du förändringsledning på riktigt?

förändringsledning

Det räcker inte att välkomna förändring för att lyckas med sin förändringsledning. Det gäller att leva som man lär för att lyckas på riktigt.

Alla pratar om att världen är i förändring och att vi måste vara på tårna för att hänga med. Vi säger att vi måste välkomna förändring. Rätt så häftigt och vackra ord!

Men varför är det så svårt i praktiken? Vilka företag blir framgångsrika i hantering av förändring och vilka misslyckas?

Som jag ser det så är det självklart att vi måste lära oss att leva och verka i en värld av snabb förändring, men detta är ofta lättare sagt än gjort. Att bara prata om att välkomna förändring är självklart inte tillräckligt. Man måste verkligen leva upp till det man säger också. Det börjar många gånger uppifrån och är således en viktig ledarskapsfråga.

Förändringsledning börjar hos dig

Människor tenderar göra som du gör, inte som du säger. Det är precis som barn. De gör som du gör snarare än vad du säger, eller hur? Om du exempelvis vill förändra kulturen av att komma för sent till möten, så måste du börja med dig själv som ledare. Om du fortsätter att komma för sent till möten, så kan du inte förvänta dig att dina anställda kommer att ändra sitt beteende att komma för sent.

Som ledare, om du verkligen vill förändra och välkomna förändring, måste du visa vägen. Börja med att försöka förstå vad som driver och motiverar dina anställda. Lyssna på allas åsikt. Våga utmana arbetssätt. Bara för att nåt har fungerat betyder det inte att det är effektivt, eller att det inte behöver förändras.

Lita inte på filter – förstå verksamheten!

För att effektivt kunna leda förändring, smutsa ner fingrarna! Ta dig tid att förstå verksamheten och processerna du ska förändra. Hur funkar det idag? Var har vi flaskhalsar? Hur kan vi göra det bättre? Prata med personal i frontlinjen, inte bara dina närmaste direktrapporterande eller närmaste supportrar. Lita inte på filter! Se och lyssna med egna ögon och öron. Walk the talk!

Sist men inte minst, var ödmjuk! Det är omöjligt att vara expert inom alla områden, så be om hjälp och råd när du känner att du inte räcker till. Personligen tycker jag att det är en enorm styrka som ledare att be om råd och hjälp när det behövs. Och det är troligtvis ganska ofta. Glöm inte att det finns expertis både utanför företaget men även internt. Du har förmodligen viss expertis bland dina anställda (Det var antagligen därför de blev anställda från början).

Detta gör att du skapar en bra grund för förändring, inte bara att hantera den, utan att också verkligen lyckas med den!

Skrivet av Joakim Berg
Vad kan vi hjlpa dig med?