Data analytics & AI
Vi skapar affärsvärde av din data
Algoritmer, teknik och data räcker inte. Affärsvärdet i en datadriven organisation handlar till största delen om människor, förändringsledning och affärstransformation.
För bara några år sen ansåg många att AI var framtidsteknik för spetsföretag. Idag är det en självklarhet att bygga datadrivna företag, där AI är en naturlig del.
Trots att de flesta storföretag nu byggt hela avdelningar med data scientists/analysts/engineers är det få som tydligt kan visa att man uthålligt skapar ett betydande affärsvärde.
Idag är det billigt och enkelt att bygga en POC och visa på värdet av en intressant AI-tillämpning. Men att överbrygga AI-klyftan, dvs att gå från något som funkar i labbmiljö till något som genererar stort värde i organisationen över tid handlar i första hand inte om teknik och data – utan om människor.
BCG formulerade nyligen tumregeln att en framgångsrik satsning på AI till 10 procent handlar om algoritmer, 20 procent om teknik och hela 70 procent om affärstransformation. Vi delar den synen.
På Moment älskar vi enkelhet, är experter på förändringsledning och vi är övertygade om kraften i den datadrivna organisationen. Vi vet också att det är först när C-levels förstår och är med och driver transformationen som riktigt värde skapas – inte när de öppnat plånboken för rekrytering eller investering i tekniska plattformar.
Allra först – hel och ren?
”Det är mängden data som är avgörande!”. Känns citatet igen? Inte minst inom avancerade deep learning-algoritmer är det förvisso sant att mängden data på många sätt är avgörande.
Många underskattar dock vikten av att den data som man tränar sina modeller eller baserar sina analyser på ska hålla god kvalitet. Har man olika definition på vad en kund eller en tjänst är – eller olika kontoplaner i olika delar av koncernen är det viktigt att först se över datakvaliteten och sin masterdata, åtminstone inom de delar där man vill jobba med mer avancerade algoritmer och analys. Genom att börja avgränsat slipper man städa all data – och kan ändå börja pröva sig fram och på så sätt bygga kompetens och skapa intresse.
Data/AI-driven affärsutveckling
Ni är redo och motiverade att lösa affärsutmaningar med hjälp av AI. Här är Moments tips på vägen för att både komma igång, visa på värde och säkra långsiktig framgång:
1. Involvera affärsägarna i att formulera utmaningar man inte kan hantera idag. Här finns både lågt hängande frukter och utrymme för innovation och nytänkande.
2. Sortera/prioritera bland förslagen. Tänk ”AI-driven innovationshub”. Sök finansiering för ett par av förslagen. Tänk stort – men starta smått.
3. Ta AI-klyftan på allvar. Att lyckas i labbmiljö på testdata är en sak. Men hur skalar man upp och industrialiserar lösningen? Här finns en del utmaningar – tekniska och framförallt affärsmässiga där framgångsrik förändringsledning blir helt avgörande för framgång.
4. Sök finansiering för nästa steg och skala snabbt. Säkra också balansen mellan lågt hängande frukter (för att säkra fortsatt finansiering, förtroende och nyfikenhet) och större satsningar för att realisera de stora affärsvärdena.
Moments erbjudande
Moments erbjudande täcker allt från övergripande ledningsseminarier och framtagning av strategier, roadmaps och förändringsledning över grundläggande datatjänster till avancerade AI-applikationer.
Läs mer
Podcast
Data governance – så skapar du värde
Hur skapar du affärsvärde med hjälp av data? Tobias Nilsson, Head of Masterdata på Nobia, pratar Data governance – hur du får kontroll på din data och hur den skapar värde för din affär.
Seminarium
Inspireras av AI-pionjären Amer Mohammed
Torsdag 15 september bjuder vi in till ett frukostseminarium där en av Sveriges mest kända pionjärer inom AI, Amer Mohammed, bjuder på kunskap och insikter om hur du skapar affärsvärde av din data.
Moment som partner
Förändringsledare för snabb och bestående effekt
Riktig förändring åstadkommer du genom nya beteenden och ändrade kulturer. Med hjälp av Moments erfarna och skickliga förändringsledare får du snabb och bestående effekt.