Rekrytera vem som helst till vad som helst?

Av: Anna Berggren

Nyligen skrev min kollega Patrik Wadström ett inlägg som väckte en hel del diskussioner. Han menar att det finns en föreställning om att projektledare måste ha lång erfarenhet av en viss bransch för att lyckas som projektledare där. Tvärtom är det ledaregenskaperna i sig som företagen borde leta efter – det är alltså mycket viktigare att få in en skicklig ledare som vet hur man leder människor än att personen i fråga vet detaljerna kring produkter eller tjänster. Jag håller helt med.

När det gäller rekryteraren som sitter på andra sidan av bordet och ska ta in projektledare är det mer komplicerat. Vissa anser att rekryterare utan vidare kan vara generalister och inte experter på den bransch de ska rekrytera till. Att det ändå är magkänslan och intuitionen som avgör när allt kommer omkring. De bästa kan helt enkelt rekrytera vem som helst till vad som helst. Andra menar att det är svårt att hitta rätt person om inte rekryteraren själv har full koll på branschen, företaget och arbetsuppgifterna.

Själv tror jag att framgångsrik rekrytering kräver en kombination av allmän fingertoppskänsla och djupare expertis. Efter många år i branschen har jag lärt mig att vem som helst inte kan bli rekryterare. Och att fingertoppskänslan utmärker de allra bästa – de som ser bortom det som står i CV:t, ställer rätt frågor och får mer än slitna klyschor som svar.

En vass rekryterare nöjer sig dock inte med att kunna läsa av människor. Mitt mål är givetvis att både mina kunder och mina kandidater ska känna att de hittat en perfect match. Rekryterar jag en senior projektledare måste jag självklart ha koll på vad det i praktiken innebär att leda komplexa projekt. Även om jag kan projektbranschen så ser jag alltid till att bolla de mest komplicerade frågorna med några av Sveriges mest seniora projektexperter. De ger mig en otroligt värdefull second opinion om kandidaterna och tillsammans kan vi utmana kundernas kravprofiler. Det resulterar förstås i nöjdare kunder både på kort och lång sikt.

Så även om fingertoppskänslan är avgörande för en rekryterare kan man nå ännu bättre resultat om man på armlängds avstånd har experter som tillför ännu djup branschkunskap. Då tror jag du verkligen kan rekrytera vem som helst till vad som helst.