På den här sidan ger vi inspiration och praktiska tips för att utveckla ditt ledarskap. Har du förslag på vad vi borde ta upp? Mejla till tommy.backman@moment.se.


         

ikon whiteboard

Snyggare och tydligare på whiteboard

Att skriva och illustrera på whiteboard är en utmaning. Men med hjälp av smarta tips och en del övning kan du bli tydlig i ditt budskap och även trollbinda din publik med några enkla designinslag.

Vi börjar med en grundläggande lektion i tydlighet och struktur där Yuri Malishenko går igenom två tekniker:
1. Fast and legible handwriting
2. Fast and simple drawings from your visual vocabulary for visual anchors

Läs mer på Learn these two simple techniques that will dramatically improve your whiteboard skills

När du kan det grundläggande enligt ovan är det dags att med hjälp av några enkla tips göra det lilla som åstadkommer det storslagna. Yuri hjälper oss även där:
1. Drawing nice dotted lines
2. Avoiding messy spots while erasing unwanted elements
3. Colour shading your drawing
4. Drawing even and level grids
5. Making sure texts are readable from any point of a room
6. Templates for multiple uses
7. Going 3D

Läs mer på Whiteboard tips and tricks

7 juni 2019


         

         

Beslutsfattande team

Utveckla gruppens kollektiva förmåga

Problem och utmaningar kräver många gånger att personer samverkar. Men en grupp presterar inte per automatik bättre än individen. Andreas Werr och Philip Runsten skriver om vikten av att utveckla gruppens förmåga.

Läs Utveckla gruppens kollektiva förmåga på projektforum.se

24 augusti 2018


         

Beslutsfattande team

Läsvärt om organisering och beslutsfattande team

Alla som arbetar i eller med team kan ha nytta av att läsa artikeln The Tyranny of Structurelessness av den amerikanska feministen och statsvetaren Jo Freeman. Hon skrev den för den amerikanska kvinnorörelsen för nästan 50 år sedan, men den är högaktuell än idag för alla som funderar över organisering och beslutsfattande i team.

Läs The Tyranny of Structurelessness på Jofreeman.com

8 juni 2018


                  

Ikon grammatik

Stora bokstäver i din engelska kommunikation

Att skriva på engelska är vanligt men inte alltid så lätt. En av flera snubbeltrådar är hur man använder stora bokstäver, där reglerna skiljer sig från svenskan. University of Sussex har listat upp 14 tillfällen då orden skall inledas med stor bokstav:
– Det första ordet i en mening eller ett fragment
– Namnet på en dag eller en månad
– Namnet på ett språk
– Ett ord som uttrycker en koppling till en plats
– Namnet på en nationalitet eller en etnisk grupp
– Ett riktigt namn
– Namnet på en historisk period
– Namnet på högtidsdagar
– En betydande religiös term
– Det första ordet, och varje signifikant ord, av en titel
– Det första ordet av ett direkt citat som är en mening
– Ett varumärke
– En romersk siffra
– Pronomen I

En mer detaljerad och läsvärd fördjupning hittar du i artikeln Capital Letters på universitetets hemsida.

Enklare genomgång av Den Stora Bokstaven hittar du på
6 regler i When to Use Capital Letters (Skills You Need)
17 exempel i Capitalization rules (Education First)
8 regler i The Rules of Capitalization (Scribendi)

17 maj 2018


         expertvalet

Inspiration för entreprenörer

Det är inte bara vi på Moment som gärna delar med oss av inspiration och kunskap. Källorna är många. Ett problem kan vara att hitta guldkornen bland alla dessa tips. Expertvalet har sammanställt en lista över 30 bloggar, hemsidor och podcasts som de rekommenderar alla entreprenörer. Här finns tips på inspiratörer inom bland annat kommunikation och ledarskap. Och att de gjort sin läxa bevisas väl av att de inkluderat Moment bland sina 30 inspiratörer för entreprenörer.

Listan över inspiratörer hittar du på expertvalet.se

4 maj 2018


      Bilder

Konvertera HEIC-bilder

Bilder är många gånger ett värdefullt inslag i din kommunikation. Handlar det om rena foton är det oftast i formatet JPG eller JPEG dessa används. Apple har vidareutvecklat det formatet och introducerat HEIC (High Efficiency Image File Format).

HEIC fungerar bra i din iPhone, i Dropbox och i Google-verktyg men i skrivande stund inte alls i exempelvis Microsofts Windows 10. Med andra ord är det en utveckling som gått lite för snabbt för att att vara optimalt praktisk för de av oss som kombinerar exempelvis iPhone och Windows i arbetet.

För att använda HEIC-bilder i Windowsmiljö behöver du konvertera bilderna till JPEG-format.

Läs mer om HEIC på dagensanalys.se
Konvertera HEIC-bilder online till JPEG-format på heictojpg.com
Ladda ned en bildkonverterare på imazing.com

20 april 2018


   

Tips för projektledare: diagram

Välj rätt diagram

Diagram är ett utmärkt sätt att visualisera data. Det finns många olika sorter att välja på och rätt val ger så klart bäst effekt. Jobbar du mycket med diagram är det väl investerad tid att lära dig grunderna. Därför bjuder vi på tre länkar som snabbt och enkelt förklarar diagrammens funktionalitet och bästa användningsområden.

How to choose the right chart for your data
En guide som enkelt presenterar olika sorters diagram och vad de passar bäst till med en enkel Best practice i punktform för varje diagramtyp. Här finns också en fyraminuterspresentation i videoformat.

Läs mer på infogram.com

Choosing the right chart for your data
Här får du chanson att läsa lite mer om olika alternativ. Dessutom får du en enklare introduktion till olika kategorier data, som ju är grunden till diagrammet.

Läs mer på chartblocks.com

Selecting the right chart type for your data
En snabbguide i infografikformat. Dessutom finns mer läsning under All best practices.

Läs mer på fusioncharts.com

29 mars 2018


   

Stopp

Över 30 sätt att säga nej till förändring

Förändring är ibland nödvändigt men inte sällan obekvämt. Förändringsledaren Torben Rick har listat över 30 användbara (?) formuleringar för den som gillar att säga nej. Bland godbitarna:

”We’ve never done that before”
”It’s beyond my responsibility”
”We’re doing all right as it is”

Listan att inte inspireras av hittar du här.

24 februari 2017


   

Kommunikation

6 ”dos and don’ts” för framgångsrik internkommunikation

Intern kommunikation är en viktig ingrediens för att få med alla berörda på en förändringsresa eller ett nytt projekt. Motivationsbyråns Johan Book har listat sex saker du ska och inte ska fokusera på för en lyckad internkommunikation.

Listan hittar du här.

17 februari 2017


                   

21 tips på hur du får fart på din kreativitet

Har du fastnat? Är det slut på nya uppslag och idéer? Linda Lacina på Entrepreneur bjuder på 21 enkla men förhoppningsvis effektiva tips på hur du ska få fart på din kreativitet.

Infografiken i originalstorlek hittar du på Entrepreneur.com.

18 november 2016


          

7 motsägelsefulla tips som gör dig till en bra ledare

Det är inte lätt att vara en bra ledare. Lolly Daskal på Leading From Within resonerar kring att harmonisera olika egenskaper som vid en första läsning kan kännas motsägelsefulla:

– Var stark och sårbar
– Var ömsint och tuff
– Var villig att hjälpa till och villig att backa
– Var öppen och bestämd
– Var respektfull och uppriktig
– Var flexibel och envis
– Var stolt och ödmjuk

Läs Daskals tips på 7 Things You Wouldn’t Think Make Leaders Great (but They Do).

11 november 2016


       

5 antaganden att göra när du hanterar en kris

Kriser hälsar på i de flesta organisationer. En vacker dag kan krisen knacka på din dörr och då kan det vara bra att veta hur man bäst hanterar den. Jack och Suzy Welch listar fem steg för krishantering:

– Assume the problem is worse than it appears
– Assume there are no secrets and the news will get out
– Assume your organization will be portrayed in the worst possible light
– Assume you will have to make changes to people and processes
– Assume you will survive and get stronger

Läs om de fem stegen och mer matnyttigt i ämnet på LinkedIn.

4 november 2016


      

5 steg för ett högpresterande projektteam

Hur fungerar ett högpresterande projektteam? Kanske ser resan ut så här:
– Forming
– Storming
– Norming
– Performing
– Adjourning

Grunden till den här resan la Dr Bruce Tuckman redan på 1960-talet. Lär mer på Project Management Tips.

28 oktober 2016


   

Rätt tilltugg för möten

Vägen till ett lyckat möte kan gå via bordet bredvid, där man dukat upp tilltugg. Rätt meny ger bättre engagemang. Vi har sammanställt tips på vad du kan servera för att göra ditt möte till en succé.

5 healthy snacks for meeting breaks
5 foods to keep your meeting moving
6 ways to boost productivity at your next lunchtime meeting
Serving refreshments at a meeting
How to maximize corporate meeting productivity with food

17 oktober 2016


   

5 enkla sätt att hålla din LinkedIn-profil uppdaterad

Jobbar du som konsult är en aktuell LinkedIn-profil till nytta både för dig och din arbetsgivare. Hootsuite har sammanställt 5 enkla sätt att hålla den uppdaterad:
– Uppdaterad din profilbild
– Lägg till en bakgrundsbild
– Se över din sammanfattning
– Lägg till multimedia
– Samla rekommendationer

Lär mer på Hootsuite.com.

26 september 2016


  

3 tips på bättre projektmöten

3 tänkvärda tips på hur du förbättrar dina projektmöten med rätt deltagare, rätt engagemang och rätt effekt:
– Deliver a concise agenda in advance
– Have a clear direction
– Don’t hold meetings just to hold meetings

Rubrikerna kan tyckas självklara, men med dessa kommer också några användbara tips.

Läs Brad Egelands tips på Prevuplan.com.

22 september 2016


 

 

Fallgropar i förändringsledning

20+ fallgropar att undvika i förändringsledning

Dags för organisationsförändring? Den danske förändringsledaren Torben Rick har sammanställt 21 fallgropar du bör undvika för att lyckas med förändringen.

Läs mer på Torbens hemsida.

16 september 2016


 

5 bloggar om projektledning

Bloggar kan vara källa för både kunskap och inspiration och så klart gäller det även projektledning. Sajten Project Management Basics har listat 5 PL-bloggar att följa:

A Girl’s Guide To Project Management
The Practicing IT Project Manager
PM Hut
Doug Thorpe’s Blog
Michael Hyatt’s Blog

På pmbasics101.com kan du läsa Dmitriy Nizhebetskiys recension av de fem bloggarna.

2 september 2016


 

tips-04

Isbrytare för alla grupper

Semestern är över, dags att samla styrkorna inför höstens utmaningar. Om inte den ordinarie dagordningen räcker för att få igång gruppen kanske en ”isbrytare” kan göra susen. Vi har ett par tips på inspiration:

Icebreaker Ideas finns en rad förslag på aktiviteter för olika sammanhang; på jobbet, för små och stora grupper, snabba och lagbyggande.

Officevibe får du tio förslag på bra aktiviteter och dessutom tre förslag på aktiviteter att undvika.

17 augusti 2016


  

Veckans inspirationsläsning:
A Smart Way to Get Things Done ‘Don’t Talk, Just Do It’.
(Anna Domanska på Industry Leaders)

17 augusti 2016


  

tips-03

57 tips på 13 olika verktyg

Vilket verktyg ska jag använda för filhantering, telefonkonferenser eller backuphantering? Här 57 tips på verktyg för 13 olika användningsområden:

  • Data back-up
  • Client discovery / client interviews
  • Businessintelligence / analytics
  • Presentation tools
  • Storage / File sharing and collaboration
  • Statistical analysis tools
  • Customer relationship management / CRM tools
  • Conference calls / screen sharing
  • Process flowchart tools
  • Expense reporting tools
  • Social messaging
  • Project management tools
  • Sub-contracting work

Läs mer på business2community.com

8 augusti 2016



tips-02

3 verktyg för projektledare

Dags att förbereda sig inför höstens utmaningar. Med en kort summering, presentation av nyckelfunktioner och även betyg tipsar Anna Domanska på Industry Leaders Magazine om tre av sina favoritverktyg, som kan hjälpa dig i din projektledning.

Läs mer på IndustryLeadersMagazine.com

3 augusti 2016


 
linkedin-160713

101 användbara citat för projektledare

Vad en känd person någon gång sagt kan hjälpa dig att förmedla ditt budskap. Vi har hittat 101 citat för projektledare sammanställda av John Spacey. Här finns väl valda ord från Winston Churchill, Dwight D Eisenhower, Charles Darwin och minsann även Mike Tyson. Dessutom en svensk (gissa vem!). Hittar du något guldkorn i samlingen?

Läs mer på Simplicable.com

13 juli 2016


 
tips-01

5 tips på minskad arbetsbelastning

5 tips på hur du kan minska arbetsbelastningen i dina projektteam! Gör du som projektledare något av det här redan idag? Bra infografik från Ravindra Wankar på Celoxis!

Läs mer på Celoxis.com!

22 juni 2016