“Vadå, ska vi bjuda in kunden till vårt ledningsgruppsmöte?”
Denna förvånade reaktion fick jag för några år sedan av en ledare när jag föreslog just det. Att bjuda in en kund till ett ledningsgruppsmöte.
Ledaren ifråga hade länge kämpat med sjunkande intäkter och försämrad kundnöjdhet, trots att företaget lade stor vikt vid kunden i sina strategidokument. Men det var något som inte stämde.
Vad ledaren, och ledningen i stort, inte hade insett var att deras eget engagemang för kunden i praktiken hade dalat, istället fokuserade man på kostnadsbesparingar och beslut som gick stick i stäv med kundens behov. Detta hade noterats av medarbetarna vid kaffemaskinen i korridoren. Och varför skulle medarbetarna bry sig om kunden om inte ledningen gjorde det?
Min rekommendation för att återigen bringa liv och engagemang i frågan var således att ta kundfokuset ett steg längre, att börja enkelt och göra det genom att bjuda in kunder till ledningsgruppsmöten. Dels för att föra ledningen närmare kunden och dels för att visa organisationen att man nu hade det engagemang som saknats.
Rekommendationen antogs och blev en vändpunkt. Kundens perspektiv förändrade ledningsgruppens syn på kunden och när vi tillfrågade organisationen kunde vi se att medarbetarna nu uppfattade ett högre engagemang från ledningen. En vinst för ledningen, medarbetarna och inte minst kunden.
Så mitt tips är att, oavsett hur ert engagemang ser ut, ta chansen och bjud in en kund till nästa ledningsgruppsmöte för att visa organisationen att ni i också tar kunden på allvar. Diskutera dennes behov, hur han eller hon ser på företaget och vad som fungerar bra eller mindre bra.
Vem vet, ni kanske får ut något av det?