Granska varandras projekt
De allra viktigaste strategiska förändringarna drivs ofta i projektform. Detsamma gäller de största och ekonomiskt mest kritiska kundleveranserna. Det här vet alla.
Trots det engagerar sig vd:ar ofta alldeles för lite i hur projekten går när de väl startat. De förlitar sig på affärsområdena/projektkontoret/projektmodellen och hoppas på det bästa samtidigt som de ibland frågar sig varför projekten går så dåligt. Det här vet inte alla. Framförallt tänker inte alla på det eller gör något åt det – särskilt inte vd:ar.
Den här artikelserien innehåller enkla tips till dig som är vd och vill att era projekt ska gå riktigt bra, hela vägen in i mål.
Allra först ska vi prata om det självklara i att fyra ögon ser mer än två.
Granska varandras projekt
Antag att du ska göra en höftledsoperation och är orolig för om det är rätt för dig. Vad gör du? Jo, förmodligen pratar du med ytterligare en läkare och googlar lite för att få mer kött på benen, och för att undvika risken för ett onödigt misstag om du bara pratar med en person. Du vill helt enkelt ha en second opinion – och om möjligt från en helt oberoende källa.
Antag vidare att du vill boka ett hotellrum och du får ett pris på hotellets webb. Förmodligen går du också till Booking.com eller någon annan webbplats för att försäkra dig om att det inte finns bättre erbjudanden till samma hotell via någon annan kanal.
Och så antar vi till sist att din organisation driver ett riktigt viktigt projekt med en budget på tiotals miljoner eller mer. Kör ni en second opinion här också? Eller förlitar ni er på projektmodellen och hoppas att projektet kommer gå bra bara alla obligatoriska mallar är ifyllda till nästa beslutspunkt?
Lyckas på första försöket
Här kommer en lista på några enkla saker ni kan pröva ifall ni verkligen vill lyckas – på första försöket:
- Låt era bästa projektledare ge en second opinion på varandras projekt! Ofta låter man expertgrupper (inom till exempel metodik, arkitektur eller ekonomi) granska ett projekt. Men genom att ta en annan projektledare lyfts blicken och det så viktiga helhetsperspektivet tas fram. Ta gärna en projektledare från ett annat affärsområde för att motverka hemmablindhet. På det här viset skapar ni också en kultur i företaget som visar att de bästa projektledarna hjälper varandra till framgång, snarare än att en second opinion skulle vara en formell audit för att hitta fel och syndabockar.
- När ni tittar på varandras projekt – kolla inte bara på om ni följer er projektmetod. Fråga er också ifall metoden är lämplig för just det här projektet, det vill säga lyft blicken på riktigt.
- Second opinions som genomförs som granskningar enligt checklistor får ofta ett alldeles för smalt fokus mot hårda faktorer som planer, ekonomi, uppföljning och riskhantering. Kom ihåg att det viktigaste för de flesta projekt är motivation, energi, kommunikation och målfokusering! Här kan erfarna projektledare verkligen lyfta varandra.
- Använd era systematiska second opinions även som rekryteringsverktyg. Visa att man utvecklas snabbare i ledarskapets sprintgren – projektledning – hos er än hos andra eftersom ni har bestämt er för att lyckas tillsammans.
Företagets förmåga att driva projekt är självklart ytterst en vd-fråga. Se till att ni granskar varandras projekt och ni har tagit ett enkelt men viktigt första steg.
Projekttips för dig som är VD:
Del 1: Granska varandras projekt
Del 2: Fördubbla leveranshastigheten
Detta inlägg hittar du även på LinkedIn.