GDPR – Framtidens vinnare respekterar den personliga integriteten

I somras publicerade regeringen utredningen ”Hur står det till med den personliga integriteten?”. Den är över 800 sidor lång och sammanfattningen är att det står ganska illa till.

Vår fredade zon minskar och uppgifter om oss samlas in och används i allt större utsträckning. Det är svårt att få en överblick över hur våra uppgifter egentligen används. Försäkringsbolag erbjuder bilförsäkringar utifrån individens körstil, dagligvaruhandeln erbjuder produkter utifrån personligt köpbeteende och ett aktivitetsarmband vet ibland mer om en individ än husläkaren. Insamlingen av personuppgifter ökar och det gäller både i privatlivet och på arbetet.

Vad är det för data som genererar personliga erbjudanden från livsmedelsföretag och resesajter? Hälsoinformation som automatiskt lagras via aktivitetsarmbandet – vem har tillgång till den? Varför måste GPS-funktionen vara påslagen för att delta i friskvårdstävlingen på jobbet? Samtidigt har det blivit vardagsmat att läsa om dataintrång och bedrägerier med stulna personuppgifter.

Skarp tongång kring hanteringen

Frågorna om hur dina och mina uppgifter används är många. Från och med den 25 maj 2018 kommer EU-medborgare att få betydligt större möjligheter att söka svaren på dessa frågor. Då träder nämligen den nya dataskyddsförordningen (GDPR) i kraft och tongången i den är skarp.

Företag och myndigheter ska bland annat kunna redovisa för den enskilda individen vilka personuppgifter de sparar, vad de använder dem till och hur länge de sparas. Grundinställningen är att spara så få uppgifter som möjligt och bara de uppgifter som är nödvändiga för själva behandlingen. Den personliga integriteten ska skyddas och respekteras.

Förordningen är tvingande, men i de byråkratiskt torra 99 artiklarna så blåser det också en frisk och välbehövlig förändringsvind. Nämligen just den om respekt för den personliga integriteten, där myndigheternas och företagens hantering av integritetsfrågan nu skall förändras i grunden.

Framtidens vinnare

Om inställningen tidigare var att det är bra och av nytta att samla in så mycket data som möjligt om en individ, så måste myndigheter och företag nu tänka tvärtom och hitta nya vägar att respektera den personliga integriteten, utan att för den skull förlora organisationens snabbhet eller själ.

Framtidens vinnare kommer att vara de som förstår den grundläggande attitydförändringen och har modet att implementera den i sin verksamhet – helt enkelt för att morgondagens kunder, konsumenter och användare kommer att välja den leverantör som skyddar den personliga integriteten.

Lucia Larsson
Projektledare på Moment

 

Detta är det första av tre inlägg om GDPR
Del 2: GDPR – är det värt att stressa över?
Del 3: GDPR – vad behöver vi göra?

 

Vårt frukostseminarium om GDPR är fullbokat men kontakta oss gärna om du är intresserad av ett separat tillfälle.