Av: Moji Heydari
Som Key Account Manager får jag en hel del frågor från både kunder och kollegor om hur jag egentligen jobbar och vilka utmaningar jag har. Därför kommer jag framöver dela med mig av tankar, reflektioner och berättelser från min vardag som kundansvarig och säljare.
I helgen var vi bortbjudna på en fest. Jag gick runt och minglade ”precis som man ska” och efter 37 sekunder in i första samtalet kom frågan som vi alla får när vi pratar med människor vi inte känner. ”Vad jobbar du med då?” Det spelar ingen roll hur ofta man har svarat på den frågan – när man jobbar som Key Account Manager på ett konsultbolag kommer svaret alltid se annorlunda ut beroende på vem man pratar med. Ibland vore det kanske enklast att dra till med jurist, svetsare eller varför inte att jag kör glassbilen? Men livet som säljare skiljer sig från de flesta yrken.
Min arbetsdag börjar redan i duschen. Tre minuter efter att strålen har träffat kroppen dras tankarna till kalendern. Vilka möten har jag, vilka skulle jag ringa och har kunden svarat på mitt mejl? Som KAM fungerar jag både som säljare och kundansvarig. Jag tycker att det viktigaste och roligaste i mitt jobb är själva relationsbyggandet. Att både kunderna och konsulterna känner att de kan lita på mig och vår leverans.
Jag jobbar med både befintliga och nya kunder. Ena dagen sitter jag med nya kunder. En annan springer jag på kundmöten, skickar offerter, förhandlar med konsulter och samtidigt försöker få tag på min kund. Med andra ord är ingen dag den andra lik.
Vissa dagar är tuffa och andra flyter bara på. Vissa dagar är man framgångsrik och andra har man stolpe ut. Skillnaden mellan att lyckas eller misslyckas i min vardag är väldigt hårfin. Men jag har genom åren lärt mig hur man reser sig och tacklar de dåliga dagarna. Skillnaden mellan en bra och dålig säljare är inte heller så stor, men det bästa med yrket är att jag själv kan påverka hur framgångsrik jag blir.
Vi som jobbar som säljare förstår hur viktig försäljningsarbetet är för ett företag. Det är försäljning som gör att företaget utvecklas och blomstrar. Vi är liksom den där mittfältaren på vänsterkanten som har som uppgift att göra mål, men måste vara med och försvara också. Ibland får vi springa dubbelt så mycket och jobba väldigt hårt men det är värt belöningen efter 90 spelade minuter.