Direkt feedback

Ibland kan kommunikation tolkas olika även om det egentligen inte finns utrymme för det. Ett enkelt missförstånd kan ändra budskapet helt och vända uppochned på en relation. Att omedelbart ge feedback kan vara otroligt viktigt. Här ett exempel:

En morgon åkte jag till kontoret extra tidigt för att beta av lite arbete innan övriga i projektteamet kom in. Men jag hann inte först, när jag kliver in sitter en av teammedlemmarna redan där. Glatt hälsar jag:
– God morgon! Här lyser flitens lampa!

Jag anar att något är fel eftersom hon inte svarar direkt. Kanske är hon försjunken i det som fått även henne att ta sig till kontoret extra tidigt. Själv är jag fokuserad på att komma igång med mitt.

Hon bryter tystnaden.
– Richard, vad sa du?

Jag tänker efter och upprepar det jag sa. Hon ser lättad ut, fortfarande upprörd men lite lättad.
– Vet du vad jag tyckte att du sa?
– Nej.
– Jag tyckte du sa ”God morgon! Här sitter en liten slampa!”

Så här efteråt kan jag skratta åt det. Men vad hade hänt om hon inte givit mig direkt feedback? Hur hade hon mått om hon istället varit tyst? Hur hade det påverkat vår fortsatta kommunikation?

Rak och direkt feedback när den förebygger problem!

Text: Richard Colling