Med mod, passion och enkelhet ser du till att ditt uppdrag som interimschef blir lyckat. Här är 5 tips till dig som vill få en bra start, ett framgångsrikt genomförande och lämna efter dig en för både dig och uppdragsgivaren positiv känsla.

Ett interimsuppdrag är bland det mest spännande man kan ta sig an. Smekmånaden är kort, möjligheterna ibland så stora som du gör dom och chansen att skapa en win-win-situation kittlande stor.

För att lyckas gäller det att göra rätt. Här är mina 5 tips på hur du som interimschef bör ta dig an ditt uppdrag.

5 tips till interimschefer

Fråga
Ta vara på den oerhörda kunskap som finns i organisationen och fråga de medarbetare som varit på företaget längre än dig om vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. Exempel på frågor:
– Om du vore i mina kläder, vad skulle du ändra på i denna organisation och varför?
– Vad tycker du bäst om med ditt jobb? Sämst?
– Hur kan jag hjälpa dig att bli mer framgångsrik?

Var tydlig
Från otydlighet kommer det ofta frustration. Så identifiera om det finns några otydligheter, stort som smått, som du kan hjälpa till att förtydliga. Det kan gälla förväntningar, ansvar, prioriteringar, strategier etc.

Tillför energi genom ditt sätt att vara
Ofta handlar det inte om vad man säger utan hur man säger något. Tillför energi genom ditt sätt att vara. Visa entusiasm som smittar av sig.

Fokusera/Smekmånad
Som interimschef har du en kortare tid på dig att genomföra en förändring i organisationen. Bestäm dig för vad du vill uppnå och fokusera på det.

Duka bordet till din efterträdare
Ha inställningen att lämna ett dukat bord till din efterträdare, genomför en bra överlämning och var ärlig med din åsikt. Sedan är det din efterträdares roll att bestämma vad och hur denne vill leda.

Läs mer om Moments interimschefer