BLOGG.
5 UX-tips som förenklar ditt ledarskap
Hur kan du designa ditt ledarskap så att det blir enklare och effektivare? Här är fem värdefulla tips hämtade från UX-världen.
Hur kan du designa ditt ledarskap så att det blir enklare och effektivare? Här är fem värdefulla tips hämtade från UX-världen.
UX är ett populärt begrepp inom designvärlden. Förkortningen står för user experience som betyder användarupplevelse. Det handlar alltså om att designa för att ge användaren bästa möjliga upplevelse.
För att lyckas med sin UX-design finns en samling bästa praxis. Många av dessa är hämtade från beteendevetenskapliga upptäckter som handlar om hur människan fungerar. Med andra ord är det kunskap som går att använda i långt fler sammanhang än att designa en hemsida eller en app.
Så varför inte applicera UX-tänk i ditt ledarskap? Här är fem tips hämtade från ”Laws of UX” som skapar effektiv enkelhet i din ledarskapskommunikation.
En person kan i genomsnitt behålla cirka sju objekt i sitt arbetsminne. Kapaciteten varierar från person till person och även beroende på situation.
Med andra ord är det lönlöst att ösa information över mottagaren. Åtminstone om man vill att mottagaren ska komma ihåg den. Fokusera i stället på den information som är viktig här och nu, för att lösa nästa uppgift.
Om innehållet är omfattande och inte går att skala ned, underlättar det med en tydlig uppdelning i grupper. Det hjälper mottagaren att enkelt förstå och memorera.
Användare brukar lättast komma ihåg de första och sista objekten i en serie. Med andra ord, det viktigaste du har att förmedla bör komma först eller sist i ditt möte, din presentation eller ditt dokument. Resten placerar du med fördel i mitten.
Bland flera liknande objekt kommer man mest troligt ihåg det som skiljer sig mest från resten.
Din kollega har varje vecka ett antal olika möten att närvara på. Vilket möte kommer hen ihåg bäst? Ditt, så klart, eftersom du har sett till att det är ett möte som sticker ut. Kanske särskiljer det sig för att ni börjar mötet med en incheckning i fikarummet, kanske för att det alltid finns något gott och nyttigt att äta under mötena eller för att de avslutas på ett energifyllt sätt.
Ju närmare man är att slutföra en uppgift, desto snabbare arbetar man för att slutföra den.
I stället för att isolera en uppgift, sätt den i ett sammanhang som visar hur den hjälper till att nå ett övergripande mål. Sätt upp exempelvis en tidslinje som visar hur ni stegvis tar er framåt. Det ökar motivationen att slutföra deluppgiften för att närma sig slutmålet.
Den bästa sättet att minska komplexitet är att undvika den.
Vad behöver man veta för att slutföra en uppgift? Det är information som är bra att ha. Vad behöver man inte veta för att slutföra just den här uppgiften? Det är information som kan vänta till ett annat tillfälle.
Vill du veta mer om UX och de ”lagar” som ligger till grund? Du hittar mycket läsvärt på Laws of UX.
Mer om de fem tipsen i detta blogginlägg:
1. Ös inte information över mottagarna (Miller’s Law)
2. Först och sist lättast att komma ihåg (Serial Position Effect)
3. Särskilj dig från resten (Von Restorff Effect)
4. Ge hela bilden (Goal-Gradient Effect)
5. Förenkla ditt budskap (Occam’s Razor)
Blogg
Kommunikation är en hörnsten i ett lyckat ledarskap. Här är 5 enkla steg mot en tydligare kommunikation för att ditt budskap ska bli korrekt, kännas viktigt och nå ut på rätt sätt.
Blogg
Excel är ett väldigt praktiskt program med stor funktionalitet. Men snyggt blir det inte. Här följer 10 enkla tips på hur du lyfter din Excel-design. Längre ned på sidan kan du ladda ned en Excel-fil med fyra exempel.
Podcast
Den här gången gör vi ett inspirerande besök i designvärlden för att tillsammans med creative director Rickard Frank få en introduktion till spännande Live design och numera väletablerade Design thinking.