Patrik Larsson välkomnar dig till Moment

Patrik Larsson

Om du ansluter till Moment är chansen stor att du får stifta närmare bekantskap med Patrik Larsson, som tillsammans med en kollega ansvarar för onboardingen av nya medarbetare. Här några ord med den fartfyllde cyklisten som redan gjort två ombordstigningar på Moment.

Att kliva in i en ny organisation och lära sig den kultur och de värderingar som gäller kan ta sin tid. För att få bättre kvalitet i den processen har Moment startat en satsning som vi kallar onboarding. Där tar initierade momentare hand om nya kollegor. Ansvariga för satsningen är konsulterna Patrik Larsson och Anna Dahlström. För Patrik är det en chans att både ge och ta.

– Vi som är konsulter kan hamna direkt ut i uppdrag och då är det lätt hänt att man inte hinner med att förstå vad det innebär att vara en del av Moment. Onboardingen handlar bland annat om att introducera konsulterna i vilken profil vi har hos kunder och hur man tacklar olika situationer. Den handlar också om hur du som konsult kan utveckla Moment, vårda varumärket och naturligtvis vad du har för möjligheter som en del av Moment.

– Onboardingen blir viktigare och viktigare om man som konsultbolag vill mer än att leverera mot kund. Den blir också viktigare om man vill växa och utvecklas. Min och Annas onboardingsatsning är under uppbyggnad. Förhoppningsvis innebär rätt upplägg att vi tar bra hand om nya och yngre förmågor, som i sin tur kommer med energi och nya idéer för oss att ta in.

Momentare två gånger om

Rätt man på rätt plats med tanke på att Patrik Larsson har en bakgrund inom bland annat kundservice. Och inte minst eftersom han själv har gjort två ombordstigningar på Moment. Den första var 2005. Efter en karriär som produktansvarig för kabel-tv-utrustning och servicechef med ansvar för verksamhetsutveckling och kundservice hamnade han som konsult på SQM. Via kontakt med en av Moments grundare, Per Mattsson, blev han orange i själen första gången för 13 år sedan.

– Jag kom från ett projektledaruppdrag på Apoteket med en central roll i att bygga deras Contact center, så klivet in i Moment var naturligt. Men redan efter ett par år hörde Apoteket av sig och ville ha mig tillbaka. Jag tackade ja till erbjudandet som Contact center-chef för deras kundcentrum. Det var en befattning med mycket ansvar som jag inte kunde tacka nej till.

Men Moment lämnade dörren öppen för en comeback. Den dröjde bara att par år och sedan dess har Patrik varit Moment trogen med bland annat uppdrag för HSB, Mekonomen, Telia, Teracom och Nordea.

Patrik Larsson

Gillar komplexa projekt

Patrik är väl inte personen som ogenerat ställer sig mitt i rummet och framhäver sina starka sidor. Men kundomdömet ”Han höjer sig över andra projektledare genom att förstå affären och organisationen, driver ihärdigt mot målet men visar ändå empati mot sin omgivning.” kan ju få vem som helst att rodna.

Apropå comeback, sedan hösten 2016 är Patrik tillbaka på en annan gammal hemmaplan, i uppdrag på Apoteket.

– Jag trivs riktigt bra i komplexa projekt med lite röriga omständigheter. Att hitta vägar framåt i komplexa organisationer, utveckla kundens projektförmåga och verka på en mer strategisk nivå lär man sig mycket på. Det är kul att lösa problem som gör ont, förändringsprocesser, systemstöd, balans mellan vad verktyg och människa ska åstadkomma eller prioriteringar med begränsade resurser.

– Ett av de mest givande och utmanande uppdragen var på Teracom. Där lyfte vi organisationens projektförmåga till en högre nivå, skapade nyttoeffekter, jobbade mot ledningsgruppen, utbildade i projektledare och beställare att leda och driva projekt genom bra kommunikation och balanserad projektmetodik.

Projektledning handlar till viss del om att följa trender och hänga med i utvecklingen. Vilka är utmaningarna inom projektledarrollen just nu?

– Det gäller att ha förmågan att sätta sig in i och inte minst lära av ovana situationer, att våga lyssna runt bland kollegor och kunder för att hitta bästa lösning. Har man en idé gäller det att anpassa den till de förutsättningar som råder. Man behöver även ha fingertoppskänsla, att ha is i magen när det tar stopp och förmågan att slå till när det är dags.

– Ett annat fokusområde är resurshantering, som lätt blir ett problem eller snarare en utmaning. Och det är ju något vi på Moment är duktiga att ta hand om!

Fartfyllt intresse med brutna revben

Den kreativa ådran återspeglas även i det privata. Och då kan det göra ont. Som när man sätter sig på en mountainbike och kör utför.

– Ja, ibland går det åt skogen. En gång kostade det ett nyckelben och fem revben. Det gjorde ont ett tag, men skam den som ger sig. Det blir en hel del cykling. Det är ett trevligt sätt att umgås och har resulterat i trevliga upplevelser lite varstans, i Järvsö, italienska alperna och längs både berg och hav i Spanien.

Men var inte orolig. Blir du inbjuden till Moments onboarding är det inte med risk för brutna revben du kliver ombord. Det blir istället en trevlig upplevelse och introduktion med Patriks känsla för kundservice snarare än våghalsig cykling som ledstjärna.

 

Mer om Patrik Larsson

Patrik på LindkedIn

Mer om våra medarbetare

Här hittar du alla medarbetarporträtt

Vad kan vi hjälpa dig med?